Meet the illustrator: Davide Bonazzi

In deze serie gaat Binocle op zoek naar de kern van een illustrator en zijn werk aan de hand van tien vragen.

If you want to read the interview in English: Click Here

19059157-1422719631143623-5111728236540795650-n.jpeg

Het werk van Davide Bonazzi zag ik voor het eerst op de Bologna Children's Book Fair. Het werd geselecteerd uit meer dan 15.000 illustraties van meer dan 3000 illustratoren uit 70 landen. Jonge, nieuwe of gevestigde en reeds erkende en gepubliceerde Illustratoren, iedereen van over heel de wereld kan werk inzenden en een jury van experten ( dit jaar twee illustratoren, twee uitgevers en een schrijver) houden werk van een 80-tal illustratoren over die echt tot hun hart en hun verbeelding spraken. Bonazzi's illustraties vielen me op door het contrast van de warme kleuren in die desolate stadslandschappen en door hun humor om er stiekem een dier in te verstoppen. 

1. Wat was je inspiratie voor de illustraties die je in Bologna toonde?

3_3.jpg

Zoals bijna alle kinderen heb ook ik een fascinatie voor dieren gehad toen ik klein was, maar het was onmogelijk om olifanten, walvissen of zelfs maar paarden in de stad waar ik opgroeide te spotten. Ik kon ze alleen zien op TV of in boeken. Behalve wanneer mijn ouders me meenamen naar de zoo, maar dat vond ik eigenlijk een redelijk bedroevende plek. Voor dit project fantaseerde ik dat ik de stad zou zien vanuit de ogen van een kind die dieren zich ziet verstoppen in de architectuur van de stad waar het leeft, om zo te proberen de plekken interessanter te maken dan ze eigenlijk zijn. Ik denk dat veel kinderen dit spel vandaag nog steeds spelen. Hoe dan ook, er hoort geen tekst of een verhaal bij deze prenten en ze zijn ook nog niet gepubliceerd, maar ik wil graag nog wat meer van deze prenten maken.

2. Wat doe je nog, naast kunst kijken en maken, dat jou inspireert?

5_4.jpg

Geen idee, ik heb gewoon teveel inspiratiebronnen. Meestal komen ze toch van de visuele kunsten. Plekken bezoeken is waarschijnlijk het meest inspirerende voor mij. Wanneer ik niet aan het illustreren ben, dan relax ik gewoon en breng ik mijn tijd door met de mensen die ik graag zie.

3. Is er een artiest die jou inspireert of die jou geholpen heeft om je eigen visuele taal te vinden? 

Er zijn er verschillende, maar ik wil in elk geval Adelchi Galloni vernoemen, een geweldige illustrator en kunstenaar. Ik kus mijn twee handen dat ik hem als leraar heb gehad en hij was voor mij een rolmodel van hoe je toegewijd kan zijn aan hetgeen je professioneel doet.

4. WAAR WERK JE? HEB JE EEN EIGEN ATELIER?

4_4.jpg

Ik werk thuis. Het is best dat niemand mijn werkplek ziet, het is een rommeltje en staat momenteel vol met dozen omdat ik midden in een verhuis zit.

5. WELK PROCES VOLG JE VAN EEN IDEE NAAR EEN ILLUSTRATIE?  

Ik start met een lijstje sleutelwoorden en sketch wat ruwe ideeën op een blad papier. Er is geen magische truc, ik probeer me gewoon te concentreren en pijnig mijn hersenen nogal wat. Dan selecteer ik een aantal schetsen en teken ze digitaal, en zend ze naar de klant voor goedkeuring. Wanneer zij een keuze hebben gemaakt, werk ik verder op de details en op de kleur.

6. ZIJN ER THEMA'S WAAR JE GRAAG ROND WERKT? IS ER MET ANDERE WOORDEN IETS IN JE WERK DAT JOU TYPEERT? IS ER EEN KENMERKENDE, WEERKERENDE STIJL?

2_4.jpg

Ik vind het echt tof wanneer ik op sociale onderwerpen mag werken, maar het belangrijkste voor mij is dat ik een probleem visueel kan oplossen, dus het onderwerp maakt me eigenlij niet zo veel uit. Ik heb een zwak voor landschappen en stadsgezichten, maar ik voel me uitgedaagd en getriggerd wanneer ik iets mag tekenen dat ik nog nooit eerder deed. Ik zou mijn stijl conceptueel noemen, omdat ik graag illustraties maak waarin een sterke metafoor verborgen zit, of een grappige visuele woordspeling. Ik werk digitaal.

7. HEB JE EEN BEPAALD DOEL VOOR OGEN WANNEER JE EEN ILLUSTRATIE MAAKT?

Het doel is altijd om een heldere, sterke illustratie te maken die recht naar de kern gaat. Ik hou ervan om illustraties te maken die mensen aan het denken zetten, of een glimlach op hun gezicht toveren.

8. HEB JE EEN LEZER IN GEDACHTEN TERWIJL JE WERKT? HOE ZIET JOUW LEZER ERUIT?

1_6.jpg

Wanneer ik voor een opdracht werk, is de eerste lezer altijd de klant en de art director. Ik heb veel geleerd van briljante, open-minded art directors die voor een reclamebureau, uitgevers of andere organisaties werkten. Het is belangrijk om met hen een relatie uit te bouwen en ik doe mijn best om hen altijd te verrassen. Maar wanneer ik aan persoonlijk projecten werk, ziet de lezer er meer uit als een vriend, een persoon die ik graag zie, of gewoon iemand zoals ik.

9. WAT VIND JIJ ESSENTIEEL IN EEN ILLUSTRATIE?

Een illustratie moet visueel sterk zijn en mooi, dat is het belangrijkste. Het moet ook recht voor de raap zijn en een sterke boodschap uitstralen.

10. ZIJN ER KUNSTENAARS OF ILLUSTRATOREN WAARVAN JE HOUDT EN DIE WE ZOUDEN MOETEN KENNEN? 

Er zijn er zoveel goede, ik hou van het werk van Riccardo Guasco, Victoria Semykina, Ilaria Urbinati, Matteo Berton, Sarah Mazzetti, Gabriele Pino, Marina Marcolin,.... de lijst is te lang!

En wij houden van Davide Bonazzi! meer werk van hem is te vinden op www.davidebonazzi.com