Bernard

Bernard heeft altijd in de haven gewerkt. Er bleef vroeger weinig tijd over om op uitstap te gaan en kunst te ontdekken. Dat wil hij nu inhalen. Hij vraagt naar goede boeken over menselijke relaties, naar grootse voorstellingen en momenten met zijn jonge kleinkinderen. 

 

De suggesties van Binocle voor Bernard:

 

  • Mario Vargas Llosa, Het feest van de Bok, Meulenhof, 2000, 445p.

Must-read over de desastreuze gevolgen van macht in foute handen - Mario Vargas Llosa, nobelprijswinnaar in 2010 – is een meester in het observeren van machtsrelaties. In Het feest van de Bok schetst hij een fascinerend beeld van de dictatuur van Trujilo in de Dominicaanse Republiek (1930-1961). Je zou kunnen denken: “Wat heb ik nu met de Dominicaanse Republiek?” maar dat is naast de kwestie: dit is van het beste wat de literatuur heeft voortgebracht en is in tijden van Trumpisme opnieuw hyperrelevant om inzicht te krijgen in wat macht met mensen kan doen.

 

  • Jenny Erpenbeck, Gaan, ging, gegaan, 2016, Van Gennep, 314 p.

Een roman die door verschillende critici in binnen- en buitenland werd genoemd als beste boek gelezen in 2016. Jenny Erpenbeck schrijft een hyperactuele roman over in Duitsland gestrande vluchtelingen. Er ontstaat een dialoog tussen een net gepensioneerde Duitser en de Afrikaanse vluchtelingen die het anecdotische ver overstijgt.

 

  • Jens Christian Grondahl, Portret van een man, Meulenhoff, 2015, 367 p.

Portret van een man, maar ook de eerdere boeken (Dat weet je niet, Voordat we afscheid nemen) zijn aanraders voor wie houdt van het wat ‘stillere’ boek waar (familie)relaties centraal staan. Grondahl weet de tijdsgeest precies te vatten en onderzoekt hoe onverwachte, soms heel kleine elementen een storm veroorzaken binnen een relatie. Een interview met de auteur hoor je hier. 

 

  • Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen, Infinite now, Chaya Czernowin, 18-23 april in Gent, 30 april-6 mei in Antwerpen. 

 e Amerikaans-Israëlische componiste Chaya Czernowin liet zich inspireren op het theaterstuk FRONT (2014) van Luk Perceval over WOI en een tekst van de chinese auteur Can Xue, gekend om haar abstracte en onconventionele stijl. Xue werd als kind in extreem onderdrukte omstandigheden opgegroeid, hetgeen ook in haar werk tot uiting komt. Deze opera zal allicht geen verderlicht schouwspel zijn én het gaat niet om klassieke maar wel om hedendaagse muziek, maar het wordt getipt als een van de beste producties van 2017. Een kort interview met de componiste vind je hier.

 

  • ‘Belgische kortfilms 3+’, zondag 19 maart, 10.30u, Cinema Zuid, Waalse Kaai 47, 2000 Antwerpen

Op zondag 19 maart om 10.30u toont Zazie op zondag, de kinderprogrammatie van Cinema Zuid, ‘Belgische kortfilms’ voor kinderen vanaf 3+. Deze kortfilms zijn pareltjes zonder tekst maar mét prachtige beelden. Voor kinderen vanaf 6+ speelt op hetzelfde moment Siv gaat logeren. Goed om weten: bij Cinema Zuid kan je enkel cash betalen (3€ voor de kinderen, 5€ voor volwassenen). 

Gerda

Gerda is een vrouw met veel drive: ze heeft een eigen psychologiepraktijk, ze verhuurt haar huis op Airbnb en ze is altijd op stap voor haar 4 kinderen.  Ze wil terug meer tijd maken voor tentoonstellingen en toneel, liefst in de buurt van Brugge waar ze woont of Antwerpen bij haar ouders

 

Binocle stuurde Gerda o.m. deze tips:

  • Peeping Tom, Moeder, dinsdag 11 april, 20.00u, Maz - Magdalenastraat 27, 8200 Brugge.  

Laatste mogelijkheid om in België Moeder te zien van Peeping Tom!

Het dansgezelschap Peeping Tom, opgericht in 2000, sleept sinds 2015 de ene na de andere internationale prijs in de wacht. Het waarmerk van Peeping Tom is een hyperrealistisch podiumbeeld, waarin familie- en gezinssituaties een rijke bron van creativiteit zijn. Dit jaar toont het gezelschap Moeder, het tweede deel van een trilogie die werd ingezet met Vader (2014) en de voorstelling Kinderen (2018) als sluitstuk heeft.  Vanuit het rouwen om een afwezige moeder pakken de dansers het idee van ‘gemis’ aan. Moeder is tegelijk grappig en bevreemdend, verontrustend en herkenbaar. Meer over het werk van Peeping Tom vind je hier

 

  • Toneelhuis en Olympique Dramatique, Risjaar Drei, do 6 april, 20u, De Grote Post, Oostende

(c) Kurt van der Elst

(c) Kurt van der Elst

 Indrukwekkende vertolking van Shakespeare’s koningsdrama door Peter van den Begin, in regie van Tom Dewispelaere en Stijn Van Opstal. Er wordt alleen met lof over deze voorstelling gesproken. Hij is in de grote zalen overal uitverkocht dit seizoen, maar in Oostende zijn (vandaag toch nog) tickets beschikbaar. Bij interesse, best snel boeken.

 

  • Lizz Wright, woensdag 22 februari om 20.30 u in De Roma, Turnhoutsebaan286, 2140 Borgerhout

 Lizz Wright is een Amerikaanse Jazz en Gospel zangeres, die al eerder in De Roma stond. Daarover werd toen geschreven: “(ze) is ongetwijfeld één van de boeiendste artiesten in haar genre met haar mix van jazz, soul en gospel. Live klinkt ze een stuk krachtiger dan op haar platen. Haar diepe, donkere soulstem is van een onwereldse schoonheid. Een artieste op het hoogtepunt van haar kunnen.” (Rootstime.be)  Haar nieuwste plaat ‘Freedom and Surrender’ wordt op applaus onthaald.

 

  • Anton Corbijn. Tot 25 februari, wo tot zat van 13.00u tot 17.00u, Zeno X, Godtsstraat 15, 2140 Borgerhout.

Frank Demaegd toont in zijn galerie nog tot 25 februari een expo van Anton Corbijn, de Nederlandse fotograaf die erin geslaagd is zowat heel de rockende wereld voor zijn lens te halen. Tegelijkertijd toont Zeno X ook werk van  Raoul de Keyser, de Belgisch schilder die herkenbare motieven uit het dagelijkse leven herleidde tot abstracte beelden, waarvan vooral de ‘voetbalvelden’ bij sommigen sterk zijn blijven hangen.